Van Miyajima naar Kagoshima

18 juli 2016 - Kagoshima-shi, Japan

Allemaal een raam stoelDe reisdag. Geen straf hoor met die Shikansen, je zit heerlijk in en rustige trein en het landschap zoeft aan je voorbij. Vandaag erg afwisselend met berglandschapen met veel bomen en ook nog druk bebouwde steden. Zoef en weer 400 km verder.

Erg warm wel in Kagoshima, poehoe, snel naar het appartement, gelukkig hebben ze overal airco. Sommige winkels lijken de straat nog meer te willen koelen dan de winkels zelf. Om mensen te lokken denk ik. Werkt voor mij in ieder geval wel, ik ga vaak even de koelte in. Daar gaat wel veel energie in zitten. Alhoewel ik begreep dat ze sinds de problemen met de kernenergie, na de ramp in Fukushima, ze veelal van 18 naar 25 graden gezet hebben.

Sushi van de lopende bandNa lekker gerust te hebben (met wifi voor de kids, dat hebben ze ook overal). Op naar een sushi restaurant. Dat was een ervaring! Wel even wachten want deze was populair. Een van de koks had een microfoon en maakte grapjes ofzo ( tja dat verstonden we niet). Maar maakte tegelijkertijd ook erg mooie sushi. Er ging door het hele restaurant, dat best wel groot was, een lopende band met sushi. Gijs had snel uitgedokterd dat je aan de kleur van de bordjes kon zien hoe duur elke sushi was, van 120-500 yen (ca 1-5 euro). Heerlijke sushi gegeten, voor iedereen wat wils en buikje vol, zelfs gebraden kip met soort friet, hiep hiep hoera voor R&E). Eindprijs voor eten en drinken, 57.000 yen ( ca 50.-) dus daar eten we morgen weer!.

De vulkaan (op de achtergrond)We zitten nu drie dagen in een appartementje. Fijn, dan kunnen we zelf morgen ontbijt klaar maken in het keukentje: pancakes, eieren, toast, jus, thee en koffie, mmm. Dat is wat anders dan een ons ontbijtje van de afgelopen week: uit de japanse supermarkt een zakje koude rijst, een gekookt ei uit de koeling en een banaan, wat je vervolgens op straat op eet.

Schaafijs lekker (en kleurrijk)Morgen de vulkaan op. Hopelijk houdt ie zich even rustig, dit jaar in maart heeft ie nog een flinke uitbarsting gehad. Elke dag schijnt er wel wat as te vallen.. :(

Slaap lekker, tot morgen. Misschien krijg ik Eva dan aan de pen.